dilluns, 17 de maig de 2010

Taula rodona sobre CC al BccN (part 1)

Durant el passat cap de setmana es va celebrar la primera mostra de cinema Creative Commons de Barcelona (BccN). La mostra va començar divendres amb una taula rodona i la projecció de diversos curtmetratge i va acabar el dissabte amb la projecció de sis llargmetratges i una festa de clausura (la música de la qual també era CC). La meva intenció era publicar algun article durant el cap de setmana, però la veritat és que no vaig trobar el moment adequat.

En tot cas, vaig tenir la oportunitat d'assistir a la fantàstica taula rodona que va obrir la mostra. El sis convidats van estar molt ben escollits i representaven una gran part dels rols involucrats en la creació d'una obra multimèdia, i del món cada cop més gran del Creative Commons (CC). Intento resumir una mica el que es va dir (i ja demano perdó per avançat per la simplificació).

Taula rodona al BccN

Juan Ignasi Labastida, Director de Creative Commons Espanya

Amb un to molt didàctic, va fer una gran introducció del que representa Creative Commons com a alternativa a les fórmules de copyright tradicionals, però sense menysprear el model clàssic donat que CC és en realitat una nova modalitat per aplicar els drets d'autor. Actualment, CC té 70 institucions afiliades per tots les països del món.

De bon principi va especificar que CC no és una entitat de gestió, ni de registre, ni són juristes. El que ofereix CC és un conjunt de llicències que un autor pot aplicar sobre qualsevol tipus de creació, no només digital. CC garanteixen l'autoria (Attribution) alhora que pot permetre la reproducció, distribució, comunicació i fins i tot modificació de l'obra original depenent de la modalitat escollida (Share Alike o, en cas contrari, No derivative). A més, la llicència pot garantir la rentabilitat de l'obra donat que és possible indicar que la llicència només és vàlida sempre que s'en faci un us sense ànim de lucre (Non-Comercial).

Wendy Espinal i Carla Jovine, productors de Riot Cinema Collective


Riot Cinema Collective és la jove productora de cinema que hi ha al darrera de l'innovador projecte El Cosmonauta. Per als que no el conegueu, El Cosmonauta és el primer llargmetratge Espanyol que s'està financiant parcialment amb Crowdfunding, una formula basada en les petites inversions aportades per molta gent. Per exemple, en el cas de la producció de Riot Cinema, tant sol es necessari aportar una cantitat igual o major a 2€ per ser productor (però crec que millor ho explico en un altre post això). Actualment tenen ha 2097 productors (jo entre ells).

Tot i això, el Crowdfunding no és l'únic mètode de financiació del projecte, on també hi ha 23 inversions privades, patrocinis diversos i la pre-venta de distribució del producte final. Per bé que aquesta fòrmula els ha garantit un gran impacte mediàtic i diversos premis a la innovació, un altre dels aspectes detacats del projecte és que, un cop finalitzada la pel·lícula, es publicarà amb llicència CC a través d'Internet.

Em va semblar molt curiós quan varen explicar que la llicència CC escollida varia segons el format de l'arxiu que es descarregui l'usuari. Així, la versió en LD (Low Definition o, per entendre'ns, la definició DVD) es distribueix amb CC by-sa (Attribution Share Alike) que permet que qualsevol distribueixi, reprodueixi i modifiqui l'obra fins i tot amb fins comercials, mentre que la HD (alta definició) serà CC by-nc (Attribution non-commercial) que permet el mateix que la anterior però sense ànim de lucre. Aquesta decisió pren sentit quan pensem que els cinemes i altres suports comercials es reprodueixen en alta definició.

Al pròxim article explico una mica la resta de participants de la taula rodona.