dimarts, 18 de setembre del 2007

EuroDisney 15 anys després (Part 1)

AVIS: com sol passar-me, aquest article m'ha sortit un pel llarg. Per això he decidit dividir-lo en dos articles.

11 de setembre de 1992. A Catalunya encara teníem el dolç regust de les Olimpíades de Barcelona, Sevilla acaba de tancar la seva Expo i tots ens sentíem orgullosos del tren AVE (qui ho diria). Jo tenia tot just deu anys. Com tothom, vaig col·leccionar "ninos" d'en Cobi i enganxines d'en Curro sense saber que, pocs anys abans, Espanya havia perdut una petita guerra contra França per la localització del primer parc temàtic Disney al vell continent. Amb tot, el mateix 1992 obria les portes a Paris el parc temàtic EuroDisney.

Per bé que la tradició marca que l'11 de setembre s'ha de realitzar la peregrinació fins al Fossar de les Moreres (com tothom sap), aquell any centenars de Catalans varen preferir passar el pont a Paris (com el 1968, però de veritat). Entre ells la meva família. Potser això em va convertir en un traïdor de per vida i mai seré enterrat al Fossar, però què coi, m'ho vaig passar millor amb en Mickey Mouse que escoltant polítics.

Jo mateix als deu anys a EuroDisney

Ja han passat quinze anys des de la cèlebre data. Barcelona ha viscut el primer fòrum de les cultures, el recinte de l'Expo de Sevilla ha quedat gairebé en desús i a l'AVE sembla que li costa arribar a Barcelona. Tinc vint-i-cinc anys. Com tothom, baixo música d'Internet i pateixo pel preu de l'habitatge.

De nou aquest 11 de setembre, i posats a ser traïdors, hem repetit el viatge a EuroDysney. El motiu és nostàlgic perquè el nen més petit de l'expedició sóc jo. I és que, si la vida és una camí iniciàtic, no hi ha res més gratificant que mirar enrere i descobrir que tot el que s'ha caminat ha sortit prou bé.

Frisós per veure si el nen interior encara era capaç de passar-s'ho bé en un parc infantil, em trobo amb que el propi nom del parc ha canviat. L'anteriorment conegut com EuroDisney ara es diu Disneyland Resort Paris. No és que el nom em preocupi, però que coi és un resort? Segons wordreference és un lloc on descansar. No m'imagino nens de deu anys descansant mentre en Goofy els serveix uns batuts.

Centre comercial Disney Village

En tot cas, el que si és obvi és que el parc ha canviat. Comparant els plànols de fa quinze anys amb l'actual es pot apreciar com li han aparegut dos tumors al costat. Un d'ells es diu Disney Village, que consisteix en un centre comercial semblant als que estan muntant a Catalunya (amb gran fal·lera, tot sigui dit) però tintat de colors pastel. No em sembla mala idea la veritat, perquè els residents dels hotels Disney tenien poca cosa a fer després de tancar el parc.

El mapa d'EuroDisney de 1992

L'altre novetat és un nou parc temàtic anomenat Disney Studios dedicat a les pel·lícules de persones produïdes per la disney (o sigui, un nen a la cort del rei Artús, un nen a la cort del rei Artús 2, es lia a la cort del rei Artús i un nen orfe a la cort del rei Artús). Tampoc m'estranya, donat el poc èxit d'algunes produccions d'animació Disney de nova fornada (Hermano Oso, Zafarrancho en el rancho, Chicken Little, Salvaje...). A aquest pas algun dia acabarem veient un Pixarland i tot.

Mapa de DisneyLand Resort Paris del 2004

En entrar al parc, ens n'adonem que el temps ha passat. Tal i com li passa a la roba dins els armaris, en quinze anys el parc s'ha encongit considerablement. Dins els meus records el castell era força més alt i estava molt més lluny, gairebé emboirat a l'horitzó. Tot i això, segueix igual de ben cuidat i envoltat de màgia.

Castell del parc Disneyland Resort Paris

Per bé que molta gent passa pel parc sense veure-ho, una de les nostres primeres parades ha sigut la cova del drac just sota el castell. Tant al meu germà com a mi, aquell drac ens va marcar molt, la pregunta és si encara ens impressionaria després de tants anys i de tantes pel·lícules. Per sort, en veure'l recordem que els dracs envelleixen molt més lentament que el humans, sobretot si són animatrònics, i sembla que no hagin passat els anys.

Dragon at Disneyland Paris


NOTA: el mapa actual d'EuroDisney l'he tret de l'històric de Google d'aquesta pàgina.

NOTA: en breu publicaré la segona part.