dimecres, 1 d’agost del 2007

El principi de repetició incessant d'articles

Actualment segueixo regularment uns 25 blocs. Això suma un total de 900 articles mensuals, amb un marge d'error de 100 articles depenent del mes. Durant el mig any que porto amb aquest ritme de lectura m'he n'he adonat d'un fenomen curiós. Cada cop que un bloc genera un article original apareix un efecte de "reflex" que porta a d'altres blocs a penjar articles resumint l'article pare. D'aquesta manera, he arribat a veure el mateix article fins a cinc vegades en blocs diferents.

Aquest fenomen, que fonamenta els MEMEs, també genera centenars d'articles clònics que no ofereixen cap valor afegit sobre l'article original. Per bé que gairebé sempre es reconeixen les fonts, normalment aquests articles reflex usen el mateix material multimèdia i textos que el pare, fent-los així pràcticament indistingibles els uns dels altres. A la llarga, molts blocs acaben convertint-se en un sistema de marcadors, quelcom així com un "Bookmarkblog".

Per evitar caure en aquest tipus de mals costums, alguns blocs com el propi despuesdegoogle, realitzen resums setmanals dels enllaços als articles destacats. Alguns altres, com microsiervos, afegeixen opinions originals per tal d'explicar als lectors perquè afegeixen un enllaç a un altre bloc. Finalment, una solució més accessible és la que ofereixen lectors de RSS com Google Reader, on el lector pot compartir les notícies en una URL pública sense necessitat de crear-se un bloc.

A La Veu de T m'he proposat a no caure en al temptació de, simplement, resumir els textos originals d'altres. Per començar, intentaré no publicar articles on s'expliqui únicament els continguts d'un altre si no sóc capaç d'afegir informació a l'original (com vaig fer amb el graf K3,3). Cada dia llegeixo articles interessant que mereixen ser destacats, per aquest motiu el bloc també disposa d'un enllaç al meu Google Reader (està a la dreta, just sota el meu nom).

Aquest no deixa de ser un tema polèmic a la Xarxa. Realment, els reflexos ajuden a promocionar blocs que, sinó, passarien desapercebuts. Però crec que és important que cada bloc prengui una decisió al respecte i actuï en conseqüència.