dimarts, 8 de juny del 2010

Provant el nou sistema operatiu Meego

La setmana passada Nokia, Intel i Linux Foundation van presentar Meego. Meego és un sistema operatiu per a netbooks (o ultraportàtils o com es vulguin dir) amb aspiracions a funcionar també en mòbils tàctils i tablets.

En navegador Chrome a Meego

Estrictament parlant, Meego és una fusió entre dos sistemes operatius anteriors: Moblin (Intel i Linux per a netbooks) i Maemo (Nokia per a mòbils i tablets). La veritat és que desconec quina es la part que s'ha mantingut de Maemo perquè la interfície és clarament una versió millorada de la de Moblin, clar que segurament tingui moltes optimitzacions del sistema de Nokia.

Al tractar-se d'un sistema operatiu fet per la Linux Foundation, és programari lliure (basat en GNU-Linux, clar), així que fa uns dies vaig invertir una estona per provar Meego al EEE PC 901. S'ha de reconèixer que la instal·lació és molt senzilla i pregunta el mínim imprescindible per funcionar. En poc més de 15 minuts ja tenia l'ordinador a punt.

Un cop instal·lat, l'arrancada és de en prou feines 10 segons. En aquest sentit és comparable a la de Chrome OS que vaig comentar fa uns mesos, amb la diferència que Meego té forces més funcionalitats.

Pestanya d'inici de Meego

La interfície està presentada amb pestanyes que donen accés a diverses opcions. La primera mostra un resum dels arxius oberts recentment, aplicacions usades, pàgines web visitades, correus no llegits, esdeveniment pròxims i altres dades interessant. Tot presentat amb una interfície prou senzilla i útil.


Selector d'entorns de treball


La segona és el selector d'espai de treball. Per bé que a la pàgina oficial ho destaquen com una gran millora, la veritat és que no deixa de ser el mateix concepte de múltiples escriptoris que hi ha a Gnome o KDE. Tot i això, no deixa de ser còmode per treballar.

Sistema de missatgeria

Les següents tres pestanyes permeten actualitzar facebook, twitter... i conversar amb diversos sistemes de missatgeria com Google Talk o MSN Messenger. Segons els responsables, la integració amb la web 2.0 és un dels punts forts de Meego. És ben cert, i encara que jo agrairia poder-me treure alguna d'aquestes pestanyes entenc que a molta gent li aniran molt bé.

Pestanya d'Internet

Com és lògic, Meego està molt pensat per a la navegació web. En aquest sentit, s'avança a molts altres sistemes operatius lleugers i ha optat per incorporar Chrome com a navegador per defecte (o Chromium, depenent de la llicència que vulgui l'usuari). Personalment també prefereixo Chrome per a netbooks perquè consumeix menys recursos, el problema és que per culpa d'algun bug no em mostra algunes pàgines (diu que el DNS li dóna timeout), a veure si ho solucionen.

També m'ha agradat força la gestió d'arxius, aplicacions i xarxes. Les interfícies són molt clares i mostren exactament allò que interessa. Potser la única pega és que no ofereix gaires opcions avançades que potser s'acaben trobant a faltar, però per a l'usuari mig/baix va perfecte.

Connexions de xarxa

La veritat és que tot el conjunt està molt bé i m'agrada molt. El principal problema que li veig és que potser és una mica agosarat que li hagin dit versió 1.0, pel meu gust encara dóna masses errors com per considerar-se estable. Per exemple la connexió wi-fi em saltava cada dos per tres i moltes pàgines no se m'obrien amb el Chrome (ni amb Chromium).

Pestanya d'arxius, de dispositius i altres opcions

Per un altre costat, haurien de millorar una mica la instal·lació d'aplicacions. En le meu cas la instal·lació de Dropbox s'em va fer una mica pesada i el suport per a MP3s tampoc va ser trivial. a més, la simplicitat en la interfície fa que es trobin a faltar opcions que amb d'altres GNU-Linux estan perfectament visibles.

Com a conclusió, m'ha agradat molt el camí que ha iniciat Meego amb aquesta primera versió i, realment, m'ha fet molta ràbia haver de tornar a Easy Peasy per culpa que no em funcionava bé la connexió a Internet. Sense cap mena de dubte, si corregeixen els bugs i faciliten les instal·lacions d'aplicacions, Meego passarà a ser el sistema operatiu del meu ultraportàtil.