diumenge, 4 d’octubre del 2009

Pel·lícules del divendres 2 (part 1)

Poc a poc aniré posant les crítiques de totes les pel·lícules que vagi veient. Estic intentant aprofitar les llargues cues per escriure-les a l'ultraportàtil, però costa un munt concentrar-se amb tant de soroll.

Goemon (2009)

Sinopsi

El 1582 l'emperador Hideyoshi Toyotomi controla Japó amb ma de ferro i afany expansionista gràcies a una complicada trama de traïcions que el van fer arribar al poder anys abans. Mentrestant, el poble pateix les conseqüències del nou sistema econòmic que deixa a una gran part de la població en la pobresa més absoluta mentre la resta s'enriqueix.

En aquests context, Goemon, el lladre mestre, es converteix en una figura molt popular en repartir entre els pobres tot allò que robar als rics. En un dels robatoris, Goemon descobreix la conxorxa que va portar a Toyotomi al poder i aquest descobriment canviarà completament la seva vida.

Crítica

Sembla que Kazuaki Kiriya li feia por dirigir el seu segon llargmetratge. Han passat ja cinc anys des que va presentar Casshern (2004), l'òpera prima que va ser aclamada tant per crítica com per públic. A més, Casshern va passar a la història del cinema en competir pel títol de la primera pel·lícula filmada completament amb croma, juntament amb la americana Sky Captain and the world of tomorrow (2004) i la francesa Inmortel (ad vitam) (2004).

La veritat és que pot estar tranquil, Goemon supera de molt la seva anterior obra, i no només en pressupost, sinó també en maduresa i ritme narratiu. El film converteix un fet històric (pel que tinc entès) en un espectacle fantàstic de primera línia. Kiriya ens mostra un japó imaginari on la influencia de occident no només ha fet arribar armes de foc, sinó que ha modificat tots els detalls de la vida quotidiana. Armadures medievals, pagodes amb torres gòtiques, canons... conformen un escenari més proper els jRPGs que al cinema tradicional. Tota una joia visual que entrellaça constantment el món real amb les CGIs.

En quan al guió, Goemon ressuscita el gènere clàssic del Wuxia i li dóna una nova vida gràcies a les tècniques actuals. De fet, en tot moment, el film recorda més els clàssics de Hong Kong com El luchador manco (1971) o Legendary Weapons of China (1982) que al cinema japonès de samurais. Tant és així, que els principals personatges prescindeixen de la típica katana i usen armés inspirades en les espases tradicionals xineses. Fins i tot el propi personatge de'n Goemon segueix al peu de la lletra el codi del Xia.

Una bona pel·lícula d'aventures madura i, sobretot, molt allunyada del cinema d'acció americà políticament correcte al que ens han malacostumat.

Alma (2009)

Sinopsi

És difícil fer una sinopsi d'un curt tant curt sense esgarrar-ne res.

Crítica

Primer curt com a director de l'animador de Pixar Rodrigo Blaas. Amb només cinc minuts, Alma ens presenta una inquietant història de forma sublim, tant tècnica com narrativament. No cal dir molt més d'un curt que torna amb premis de tots els festivals on es presenta.

Donat que Blaas forma part de Pixar, espero que algun dia comptin amb ell com a director o bé per al futur Double Dare You de'n Guilermo Del Toro i Disney.

Hierro (2009)

Sinopsi

El fill de la Maria, Diego, desapareix durant unes vacances a la illa de Hierro. Sis mesos més tard, la seva mare torna a l'illa, amb l'esperança de tornar-lo a trobar.

Crítica

Hierro és el clar exemple del que et pot passar si dones masses recursos per fer una òpera prima. El director, Gabe Ibáñez, està tant preocupat de demostrar el que val tècnicament que perd la visió de conjunt i el producte final acaba sent avorrit.

El cert que Ibáñez aconsegueix treure el millor de tots els actors adults (els nens ja són un altre tema), entre els que realment cal destacar Elena Anaya. A més, el director coneix a la perfecció el que poden oferir els efectes especials i ens regala un ampli mostrari de cortinetes entre escenes que, de tant variades, podrien formar part del seu propi videocurrículum. Per desgràcia, la cinta està farcida d'ensurts fàcils i talls onírics cada cop que la protagonista es dorm/desmaia (i ho fa molt) que no aporten res i s'acaben fent repetitius.

Però siguem justos, jo faria fet el mateix si m'oferissin molts diners per portar a la gran pantalla aquell guió. Com a norma general prefereixo critica al director per no saber treure el millor d'una història, però el cas és que a Hierro una gran part de la culpa cau del costat del guionista, en Javier Gullón. Anem a pams.

Malgrat que en un principi no pinta malament; bona introducció dels personatges, diàlegs realistes i sense pretensions... fotograma a fotograma les reaccions dels personatges es tornen cada cop més surrealistes, fins al punt que els últims quaranta-cinc minuts són un sense sentit absolut. A més, algú li hauria hagut d'explicat que no cal que totes les històries tinguin un final sorpresa, i molt menys si per arribar a ell calen centenars de situacions absurdes que la única cosa que fan és que, en sortir de la sala, el public es mori de ganes d'escriure crítiques com aquesta.

Això sí, els crèdits del començament són senzillament brillants. Llàstima que la resta del metratge no estigui al mateix nivell.

dissabte, 3 d’octubre del 2009

Pel·lícules del dijous 1

Aquest any he decidit fer l'experiment que tenia pensat pel festival passat i portar les crítiques més al dia. No sé si ho aconseguiré, però com a mínim ho intentaré. De moment aquí us deixo el primer dels passes.

Babylon 2084 (2009)

Sinopsi

L'any 2084 tota la superfície de la Terra es troba submergida sota el mar. En aquest context els dos últims reductes d'humanitat compateixen fabricant dues altes torres per sobre del nivell de l'oceà. Nivell que cada cop està més alt.

Crítica

Primer curtmetratge del director. Malgrat tractar-se d'una producció alemanya amb actors prolífics dins les seves fronteres (Olaf Krätke i Luc Feit) el curt ha sigut rodat íntegrament en anglès i això fa que ens certs moments els diàlegs es vegin forçats. Per la resta, una cinta correcte amb moltes influències estètiques d'en Terry Gilliam però on li hagués anat bé usar algunes de les tècniques cinematogràfiques on va despuntar l'antic Monty Python.

Killer (2009)

Sinopsi

Al final de la quarta guerra mundial només van quedar cadàvers. La ciutat d’Avileim es va salvar, però als carrers hi imperen la llei de les màfies i la violència.

Crítica

Alt pressupost i un repartiment ple d'estrelles per un curt inspirat no oficialment en els còmics d'en Frank Miller i que beu, sense voler em temo, dels primers curts de'n Santiago Segura o de l'Álex de la Iglesia.

Actuacions completament inexpressives, especialment la del protagonista, que no ajuden a creure's un guió que en molts moments sembla improvisat i sense rumb. Amb una estètica entre la genial Sin City (2005) i la menyspreable The Spirit (2008), el resultat final creua sovint la fina línia que separa l'homenatge del plagi més flagrant. Una llàstima.

Yatâman (2009)

Sinopsi

Versió cinematogràfica de la sèrie homònima de'n Tatsuo Yoshida dels anys setanta. Una misteriosa pedra anomenada Skull Stone està dividida en parts per tot el planeta. Darrera d'aquest objecte s'amaga un gran poder desitjat per a molts, especialment pels malvats i maldestres Doronbo gang, que faran el necessari per completar-lo. L'única esperança és l'equip format per una jove parella, el seu gos robot gegant i un petit robotet volador que hauran de fer ús dels seus poders per evitar que aconsegueixin totes les parts de la pedra.

Crítica

Ho reconec, a priori veure una altre pocasoltada del sobrevalorat Takashi Miike em feia molta mandra, i més tenint en compte que es tracta una pel·lícula infantil i encara pesa en el meu record el desastre que va ser The Great Yokai war (2005). Com a norma general, les seves pel·lícules sempre m'acaben provocant la sensació d'haver estat estafat des del primer fotograma, però Yattâman és diferent.

A Miike li ha calgut l'increïble nombre de 35 pel·lícules des de Itchi the Killer (2001) per demostrar-me que és capaç de fer una pel·lícula entretinguda i d'autor, sense deixar de ser provocadora. I és que Yattâman és infantil, però no innocent. Els acudits pujats de to al més pur estil Dr.Slump ofendran als més puristes i segurament seran censurats en molts països.

A nivel argumental, Yatterman és frenètica i imprevisible. En començar queda clar el que el film es un dorama amb totes les de llei. Actuacions impossibles, lluites desenfrenades, efectes especials, acudits picants i balls de "Para Para" conformen una narrativa que sorprèn i no deixa indiferent. El disseny de personatges tampoc enganya, nassos de porc, mechas en forma d'animals diversos, armes surrealistes i vestits coloristes.

El resultat final és tant ridículament exagerat que acaba sent simpàtic. Una bona pel·lícula per a tots aquells que busquin un anime de carn i ossos i una gran sorpresa per als qui, com jo, estàvem a punt de deixar de veure qualsevol cosa que portés el nom Miike als crèdits.

dijous, 1 d’octubre del 2009

Previsió de pel·lícules del Festival

Si tot va com ha d'anar, a hores d'ara estaré camí del festival a punt d'anar a veure la primera marató. Per si algun cas ens veiem per Sitges, publico el llistat de pel·lícules que aniré a veure:

Dijous 01

00:45 Auditori:

Divendres 02

11:15 Retiro:
20:30 Auditori:
1:15 Auditori
Dissabte 03

14:15 Auditori
21:45 Prado
1:00 Auditori
Diumenge 4

20:15 Auditori
(Entre setmana descanso i de pas treballo)

Divendres 09

1:00 Auditori
Dissabte 10

20:30 Auditori
1:00 Retiro: marató zombi
Diumenge 11

1:15 Retiro
Dilluns 12

13:00 Auditori
  • Marató sorpresa (aquesta ha desaparegut misteriosament de la web)