dimarts, 20 de juliol del 2010

Jessyink, presentacions amb Inkscape

Fa temps que penso que la manera de fer presentacions amb diapositives és força limitada i, en molts casos, és fins i tot contraproduent. Per bé que programaris com l'últim powerpoint o el keynote han millorat molt l'estètica de les presentacions, la incapacitat de molta gent per diferenciar una presentació d'uns apunts em porten a pensar que alguna cosa falla.

Per aquest motiu, quan fa temps vaig descobrir Prezi el vaig provar sense pensar-m'ho dos cops. El resultat em va convèncer molt i fins i tot el faig servir per fer algunes presentacions (per exemple aquesta). M'agraden força els mapes mentals i el sistema de zoom, la principal pega de Prezi és que encara el trobo una mica limitat (de fet, la primera beta tenia més opcions que l'actual, encara que era més difícil de fer servir).

L'altre pega és que les presentacions de Prezi acaben funcionant sobre flash, així que fa uns dies se'm va ocorre buscar si existia alguna alternativa lliure a Prezi. Després d'una petita cerca vaig topar-me (aquí, aquí i aquí) el programa JessyInk, que promet conjuminar dos conceptes interessants; presentacions dinàmiques i el dibuix vectorial amb Inkscape.

Logotipus de JessyInk

JessyInk s'intal·la com una extensió d'Inkscape (per mi un dels millors editors gràfics vectorials) i permet que un arxiu SVG (format vectorial estàndard) pugui veure's com una presentació en qualsevol navegador web que accepti arxius vectorials (o sigui tots els majoritaris menys Internet Explorer).

El resultat de fer una presentació amb JessyInk és realment bo. Per defecte cada capa es converteix en una diapositiva (exemple) i és possible interactuar amb elles com si d'un powerpoint es tractés. A més és possible fer zoom a certs elements d'una diapositiva al més pur estil Prezi (exemple a mig fer). Si realment voleu veure de què és capaç, us recomano baixar-vos l'arxiu de mostra (enllaç aquí) o obrir-lo amb Firefox o Chrome.


Interfície del programa Inkscape

Però això no és tot. El que realment m'ha entusiasmat de JessyInk es el control que tens sobre la presentació. En qualsevol moment de la presentació, és possible prémer "i" i fer aparèixer un mosaic amb les miniatures de les diapositives (amb + i - en gradues la mida). Pel moment de presentar, amb "D" (shift+d) és possible especificar el temps de la presentació i, si es prem "p", mostra una petita barra a la part inferior amb un punt vermell que indica el temps de presentació que has consumit i una barra gris indicant quantes diapositives ja s'han vist del total. Senzillament genial (la resta de dreceres aquí).

Per desgràcia, no tot són bones notícies. La versió actual de JessyInk és la 1.5 i encara li falta una mica per poder-se considerar una solució madura. A més, la principal pega del programa és que la interfície per dissenyar la presentacióno és massa amigable i encara es troba poca documentació al respecte. De moment les meves primeres proves han sigut força satisfactòries. Malgrat que hi ha algunes coses que no m'han acabat de funcionar, apunta maneres.

Si realment voleu saber com funciona, mireu-vos aquest llarg vídeo (extret d'aquí):